Koningsnacht Silent Disco - Save the date!

nieuwsoverzicht

Bestuur viert met Commissies de prestaties in 2021/2022 en inspireren elkaar voor 2022/2023!04/07/2022

Het bestuur kijkt terug op een geslaagde Bestuur Meets Commissies avond, afgelopen dinsdag 28 juni 2022. Zo’n 20 mensen vanuit de commissies waren aanwezig. Buiten op het terras met een natje en een hapje, want het klussen binnen gaat ‘gewoon’ door. Doel: prestaties delen, elkaar inspireren en meedenken over zowel de plannen als de begroting voor komend seizoen. Nieuwe managers en trekkers brachten ook nieuwe ideeën en energie. Mooi om te zien! 


Onze voorzitter Martijn van de Wees trapte af met enkele high lights van behaalde prestaties afgelopen seizoen. Waarna deze werden aangevuld door de commissies. 

Niet te missen was de buitengewone vergadering afgelopen 30 november, waarbij zo’n 150 leden instemden met de vernieuwbouwing van ons complex. De inkt was amper droog of onze leden waren al volop aan het slopen in het voormalig Unitascomplex. Er is keihard gewerkt door (ouders van) leden. En in het bijzonder door de bouwcie in de jarenlange voorbereiding en het contact met de aannemer. En door Arjan Vermaas van accommodatiezaken als aanjager en coördinator van het eigen werk. Geen gemakkelijke opgave. (Ouders van) Leden vinden die een uurtje vrij maken om te helpen blijkt lastig. Evengoed is fase 1 op wat ‘finishing touch’ klaar: nieuwe kleedkamers, sanitaire voorzieningen etc. Er staat een ballenhok. En de aannemer kan bijna starten met fase 2: de kantine en bestuurskamer. Het laatste sloop-, demonteer- en leegruimwerk nadert zijn einde. We zijn er nog niet, maar wat is er al veel bereikt. Complimenten! 

Ook was er voor het eerst een feest met Koningsnacht op ons complex, dankzij enthousiaste trekker Leon Kloppenburg. De investering waard besloot het bestuur. Alle leeftijden waren aanwezig (mits 18+). Het was een mooi feestje. En de tent was volgens velen sfeer verhogend, waarvan ook Koningsdag gebruik kon maken. Naar de begroting moet wel opnieuw worden gekeken, maar dat is iets voor volgend seizoen. Gelukkig was de Koningsdag een zeer succesvolle editie. De laatste editie onder leiding van Dick Bergwerff. Art van Toor en Wouter van Toor vormen volgend seizoen de trekkers van de organisatie rondom het Koningsfeest. Zulke snelle opvolging vinden, dankzij eigen initiatief vanuit de heren, is ook zeker een succes te noemen! 

Evenementen waren er volop op ons complex, dankzij onze SNAC en KNAC, en trouwe vrijwilligers die terugkomen na corona. Dit is bijzonder, want niet alle sportverenigingen kregen dit voor elkaar. Zo was er het Schoolkorfbaltoernooi. Een wederom succesvolle live editie van Sport en Speldag voor verstandelijk beperkten. Het jongste en oudste Kamp in Oosterhout. Als vanouds lol en plezier maken samen. Opvolging is er voldoende, waardoor drie trouwe kampleiders Riet le Kluse, Martha v/d Gaag en Mieke Montizaan met ‘pensioen’ konden. 

Bastiaan Kroes vertelt terecht hoe trots hij is op de zelf gemaakte ijsbar van de SNAC. Door een tip om het hout van de Unitasbar te hergebruiken, bespaarden ze zo’n 200 euro. Bovendien is het erg leuk om samen te doen, met hier en daar wat ondersteuning van ervaren klussers. De ijsbar kwam ook perfect uit voor de Einddag, nu de binnenbar tijdelijk buiten gebruik is. Toppers! 

Alleen de Giga Kangoeroedag is niet van de grond gekomen, doordat er geen trekker is. Een groot gemis. Zowel de kids als de scholen kijken er jaarlijks enorm naar uit. En voor onze ledenwerving is het een zeer belangrijk evenement. We vertrouwen erop dat er iemand op staat, ouder of lid, waarmee we samen een team kunnen opzetten, zodat volgend jaar de Giga Kangoeroedag er ‘gewoon’ weer staat. 

Ook zijn er weer volop vacatures ingevuld, door het bestuur en de vrijwilligerscommissie. Een manager Evenementen, Koningsfeest en Korfbalzaken. Daarnaast zijn diverse commissies ook zelf succesvol aan het lobbyen. Vrijwilligerscommissie, SNAC en Sponsorcommissie hebben allemaal versterking erbij. 

Daarnaast heeft het bestuur samen met korfbalzaken veel geïnvesteerd in leden die afgelopen jaren bij een andere vereniging op hoger niveau zijn gaan spelen. Ervaring opdoen. Komend seizoen is het zover: spelers komen massaal terug naar ons cluppie. Prachtig nieuws. En een mooie kwaliteitsimpuls. Een perfect moment met 7 vertrekkende selectiespelers. 

Ook is er veel contact met de gemeente Maassluis om zaken te kunnen realiseren. En zijn er inspiratiesessies, webinars en bijeenkomsten bijgewoond om kansen te zien. Denk aan samenwerkingen met andere verenigingen en stichtingen, financieringsmogelijkheden etc.  

De PR zorgde samen met de commissies meer dan ooit voor Zichtbaarheid. Real live filmpjes op social media. Het live stream team, zodat ouders en andere geïnteresseerden onze korfbalteams konden kijken. Alle jeugd loopt en fietst rond in een stijlvol C.K.C. trainingspak. Diverse verslagen rondom het reilen en zeilen van onze club in De Schakel en op de website.  

Een up-to-date website is niet vanzelfsprekend, benadrukte Gerda van Buren. “Bij wat searchen op websites van andere verenigingen, dateerde soms het meeste recente bericht aangaande scheidsrechterszaken uit 2014.” Onze website straalt gezelligheid, activiteit en professionaliteit uit. Kortom: ook hier mogen we met elkaar trots op zijn. Zo is er iemand uit Friesland, die binnenkort verhuist naar Rotterdam, geïnteresseerd in korfballen bij onze club. Hoe mooi is dat! Onze up-to-date website draagt hieraan bij. 

De scheidsrechterscommissie heeft zowel op het veld als in de zaal in plaats van een boete de maximale bonus binnengesleept met het fluiten, jureren en begeleiden van (extra) wedstrijden. En als kers op de taart een nieuwe scheidsrechter in het korps mogen verwelkomen. Chapeau! 

Natuurlijk valt er altijd ook nog het e.e.a. te verbeteren. Commissies gingen daarom in gesprek over hun doelen voor komend seizoen. Met daarbij de kanttekening: maak het SMART: specifiek – meetbaar – acceptabel voor jezelf en je commissie – realistisch in uitvoering en tijdsgebonden. Liever 1 of 2 doelen die haalbaar zijn, dan 10 doelen waarvan je het benauwd krijgt en überhaupt niet meer start. Met kleine stappen kom je ook vooruit. En je kan altijd nog nieuwe doelen toevoegen gedurende het seizoen. 

Een greep uit de doelen die voorbij kwamen: 

  • PR wil zich meer focussen op planmatige marketing voor nog succesvollere ledenwerving, een extra grafisch ontwerper, zichzelf eenvoudiger organiseren, en alleen werken met enthousiaste commissieleden. 
  • Evenementen wil planmatiger werken, betere communicatie tussen commissies en met het bestuur zodat de verwachtingen en wensen altijd ruim vooraf helder zijn. Daarnaast is het doel om een trekker te vinden voor de Giga Kangoeroedag, zodat ook dit belangrijke evenement een doorstart kan maken. 
  • Barcommissie gaat o.a. aan de slag met een stabiele barbezetting, en wil ook op rustigere zaterdagen het gezellig maken voor thuisspelende (breedtesport)teams.  
  • Accommodatiezaken heeft haar handen vol aan de coördinatie rondom het voltooien van de vernieuwbouwing.  
  • Korfbalzaken wil zich focussen op ledenwerving en -behoud samen met de commissie ledenwerving. Jeugdleden aantrekken is belangrijk voor de toekomst van de club. Door meer invulling te geven aan trainersbegeleiding en spelersbegeleiding zetten we in op ledenbehoud.
  • Scheidsrechterscommissie wil de behaalde doelen evenaren en toewerken naar het Arbitrage Proof certificaat van het KNKV. 
  • Vrijwilligerscommissie wil zichtbaarder zijn op wedstrijdzaterdagen en met concrete vacatures en compacte taken op mensen afstappen. Mensen vragen werkt.  
  • SNAC wil o.a. elke 2 maanden een feest organiseren, en wat leuks doen voor alle doelgroepen. Daarnaast het contact zoeken met de sponsorcommissie voor sponsoring van de ijsbar. 
  • KNAC wil zich richten op meer deelnemende kids aan de activiteiten. En Sponsorcie contacten voor de mogelijkheden en hoe dit aan te pakken.



Vervolgens lichtte onze penningmeester Dorine vd Hout de begroting globaal toe. Met de vraag waar commissies kansen zien om extra inkomsten te generen of kosten te besparen. Uit de brainstormsessie kwamen de volgende ideeën: 

  • Ook op de donderdagavond barbezetting en gezelligheid organiseren. Er zijn komend seizoen maar liefst 7 senioren teams en korfbalfit. 
  • Met Sinterklaas bijvoorbeeld speculaaspoppen of chocoladeletters verkopen i.c.m. een sponsor en eventuele samenwerking met MSV. Alternatief: met Kerst of Pasen iets dergelijks. 
  • Prijzen van de kantine verhogen in lijn met de inflatie.
  • Kritisch blijven op je begroting: wat heb je echt nodig om een leuk evenement te organiseren? En bedenk eerst wat je kosten zijn, voordat je een prijs/inkomsten hieraan koppelt. Dit om hogere kosten dan baten te voorkomen. 
  • Structureel de sponsorcommissie benaderen om kansen te bespreken. Bijvoorbeeld sponsoring van de ijsbar. Of de boodschappen voor kamp laten sponseren. 

Uiteraard blijft de vervolgvraag: Wie gaat dit oppakken? Wellicht dat jij dit leest en denkt, dat is iets waarmee ik wel aan de slag kan en wil. Uit ervaring weten we dat wanneer je ja zegt en start, je er veel energie uithaalt. En je hoeft het nooit alleen te doen. We zorgen er samen voor dat er een team staat en je vraagbaak bekend is, kortom: dat je met een gerust hard, ondersteuning en plezier kan presteren. Contact gerust Jacqueline Wijnhorst (VC) of de commissie zelf, geheel vrijblijvend.

Al met al is er in een geïmproviseerde setting veel besproken met elkaar en was het een mooie avond. Alle wieltjes gaan steeds meer draaien. En het samen doen wordt steeds zichtbaarder. Mooi om te zien. Dit maakt ons trots. 


Namens het bestuur wensen wij iedereen een fijne vakantie. Geniet ervan! 


Martijn van der Wees // en // Maartje Doesburg 
Voorzitter // en // Secretaris 

SponsorKliks

Help Maassluis door online te kopen aankopen te doen via SponsorKliks. Weet je niet hoe dit werkt? Klik hier voor meer informatie.

s
Feedback